امروزه در سازمان ها، شناخت، درک متقابل و ارتباطات به منظور دستیابی به اهداف، به عنوان یک اصل اساسی مدیریت پذیرفته شده است. این نوع ارتباط که از آن به روابط عمومی یاد می شود یکی از مهمترین عوامل مؤثر در سرنوشت هر سازمان و گروه محسوب می شود. در دنیای امروز روابط عمومی ها به عنوان عناصر قوی در ارزیابی و تقویت برنامه ها و پیشبرد اهداف سازمان ها تلقی می شوند.
روابط عمومی به انگلیسی( Public relations) یا به اختصار( PR)به علمِ مدیریتِ چرخه اطلاعات، مابینِ یک فرد یا سازمان، (اعم از بازرگانی و اقتصادی و دولتی یا سازمان مردمنهاد)، با عموم اطلاق میگردد)
روابط عمومی، به مثابهِ پُلی است میان یک سازمان و مخاطبان آن.روابط عمومی عبارت است انتقال و تجزیه و تحلیل اطلاعات و نظرات مدیریت مؤسسه به مخاطبان ان و انتقال تجزیه و تحلیل اطلاعات این گروهها به مدیریت به منظور ایجاد همسویی و هماهنگی در علایق و منافع.
روابط عمومی مجموعهای از اقدامات و کوششهای حسابشدهای است که هر سازمان برای برقراریِ ارتباطاتِ مؤثر و هدفمند با گروههایی که با آن در ارتباطاند انجام میدهد.
روابط عمومی، روبهرو شدنِ یک سازمان یا مؤسسه با مخاطبانش را از طریق پرداختن به موضوعات و مطالب و اخباری انجام میدهد که به منافعِ مشترک آنها مربوط است. سخنرانی در کنفرانسها، همکاری با رسانهها و بهرهوری از آنها، ارتباطات بحران، اشتغال به امورِ اجتماعی از طریق رسانهها و ارتباط با کارکنان، در زُمرهٔ وظایف این حرفه است. فعالیتِ روابط عمومی، چندان مستقیم و ملموس نیست و همین، فرق آن با تبلیغات است. روابط عمومی میتواند برای ساختن روابطِ تفاهمآمیز با کارکنان، مشتریان، سرمایهگذاران، رأیدهندگان و عموم مردم به کار رود.
تقریباً هر سازمانی که با افکار عمومی سروکار دارد و نیازمند ارائهیِ تصویرِ روشنی از خود نزد آن است، گونهای از روابط عمومی را به خدمت میگیرد.
روابط عمومی (Public Relations)، سومین ابزار ارتباطات یکپارچه بازاریابی میباشد.
روابط عمومی ابزاری است که توسط آن تصویر ذهنی بلند مدتی برای شرکت خلق میگردد. در حالی که هیچ یک از ابزارهای ارتباطات یکپارچه بازاریابی، به اندازه روابط عمومی در این زمینه توانا نمیباشند.
امروزه باتوجه به تغییرات گسترده وروزافزونی که در عرصه علم ارتباطات وروابط عمومی بویژه در حوزه ارتباطات آنلاین حادث شده است این ضرورت را ایجاب کرده است بازنگری در مفاهیم، وظایف وماموریت های علم، فن وهنر روابط عمومی متناسب با شرایط روز داشته باشیم. در همین راستا انجمن متخصصان روابط عمومی با درک این نیاز طی شش ماه اخیر با برگزاری جلسات متعدد وکسب نظر ودیدگاه از کارشناسان وصاحب نظران این حوزه در نهایت در جلسه هیات مدیره انجمن مورخ۲۳ فروردین سال جاری (۹۵) تعریف زیر را مصوب کرد:
“روابط عمومی عبارت است از مدیریت تعامل و تفاهم میان سازمان و ذینفعان که به تضمین منافع مشترک و اعتماد متقابل می انجامد و موجب افزایش اعتبار و رضایت طرفین می شود. “
وظایف واحد روابط عمومی چیست؟
واحد روابط عمومی در هر سازمانی، دارای وظایف اصلی میباشد. وظایف اصلی این واحد عبارت است از:
1) ارتباط با خبرگزاریها؛
2) سخنپراکنی؛
3) امور عمومی؛
4) رایزنی؛
5) ارتباط با سرمایهگذار؛
6) خلق تصویر ذهنی.
ابزارهای مورد استفاده در روابط عمومی شامل موارد زیر است:
1) برگزاری سخنرانیها و کنفرانسها
2) مصاحبه و مدیریت پوشش خبری
3) ارتباط با مطبوعات
4) تحقیقات بازار مبتنی بر اطلاعات مشتریان و مخاطبان سازمان
5) برگزاری مراسم و رویدادها
6) استفاده از شبکههای مجازی و ارتباطی تحت وب
7) کنترل و مدیریت راهبردی بحرانهای مرتبط با روابط عمومی
8) پوشش تبلیغات رسانهای و پاسخگویی به نظرات مثبت و منفی خارج سازمان